اعضای کابینه دولت روحانی در چهار ساله دوم

زواوی خاطرنشان کرد: معامله قرن مربوط به امروز نیست بلکه سابقه ای ۷۵ ساله دارد. همان یکی دو ماه نخست شهردارشدنش: «احمدینژاد پیش از این وعده داده بود ظرف ٤٥ روز چالهچولههای تهران پر شود و دو ماه گذشته و خبری نیست. واقعیت امر این است که من از نظر عقلی طبیعی بود که نباید قبول می کردم، ترامپ رسما در 18 اردیبهشت سال 97 تحریم دور جدید را استارت زد و یک مهلت 6 ماهه داده بود که آبان ماه همراه با آغاز کار من بود، دوم اینکه پیش بینی هایی که راجب به رشد اقتصادی و تورم صورت گرفته بود ابرتورم و رشد اقتصادی منفی که حتی بعضی 15 درصد منفی می گفتند، سوم اینکه اولین بار بود (تا جایی که بخاطر دارم) رئیس جمهور کشور بخاطر مسائل اقتصادی به مجلس فراخوانده می شود و برای او کارت زرد داده می شود، چهارم اینکه وزیر اقتصاد دو ماه قبلش بخاطر شرایط اقتصادی استیضاح می شود که واقعا ربطی به آقای کرباسیان نداشت و خیلی از سوال هایی که کردند اصلا در حوزه ایشان نبود.

رژیم صهیونیستی با اینکه جزء بازیگران دخیل و درگیر نیست، اما هم با دو طرف درگیر و هم با بازیگران خارجی منازعه قرهباغ به استثنای جمهوری اسلامی ایران، در سطوح مختلف دارای همکاریهای راهبردی و عادی است. از دوران خلافت اسلامی تا سدهٔ سیزدهم، فعالیتهای ادبی، علمی و هنری ایرانی بار دیگر به شکوفایی رسید و ایرانیان مشارکتی اثرگذار در شکلگیری دوران طلایی اسلام داشتند.

بیشتر بخوانید: از حلقه مشهد تا دولت در سایه / کابینه ابراهیم رئیسی چگونه تشکیل میشود؟ ملاحظاتی که مطرح شده بود؛ ملاحظات بیشتر بحث های احساسی، عاطفی، مسائل نظام و کلیت نظام بود به هر حال نمی دانم چرا قبول کردم. بعضی ها در ارزیابی های ریاست جمهوری بیرون نیامدند و بعضی ها خودشان قبول نکردند و شرایط به گونه ای شد که من در ملاحظاتی قبول کردم.

من نمی توانم چرای آن را بگویم ولی زمانی که مطرح شد خودم سعی کردم افراد دیگری را پیشنهاد دهم و حدود 7 نفر را پیشنهاد دادم؛ 3 نفر از داخل وزارت خانه و 4 نفر خارج از وزارت خانه.

طبیعی بود در این شرایط اگر محاسبات کنید نباید مسئولیت وزارت خانه را قبول کنید مگر اینکه یکسری ملاحظات دیگری باشد. به گزارش اقتصادنیوز، فرهاد دژپسند، اقتصاددان و وزیر اقتصاد دولت روحانی، در گپ و گفتی که با اکوایران داشت، از تردیدش برای پذیرفتن پیشنهاد رئیس جمهور وقت برای سکانداری وزارت اقتصاد روایت کرد، از اختلافات در تیم اقتصادی دولت که می گوید طبیعی است، از ماجرای گران شدن قیمت بنزین و البته ضرورت روشن شدن تکلیف FATF در مجمع تشخیص.

عوامل مؤثر در افزایش قیمت و تورم در ایران را بررسی کنیم؛ انتظارات، فشار هزینه و فشار تقاضا. برای همین استراتژی میانه را دنبال کردند و آن تشدید فشار و پرهیز از جنگ است. بر اساس این گزارش یکی از این مقامها این مساله را “99.9 درصد حتمی” دانسته و یک مقام دیگر نیز آن را “دلیل احتمالی” توصیف کرده است.

اگر ماه آخر ریاست دولت روحانی را با ماه اول دوره مورد بررسی مقایسه کنیم خواهیم دید که به مقدار یک هزار و 336 هزار میلیارد تومان اعتبارات قاعده مند کاهش داشته اند. در حالی که ماه اول سکان داری رئیسی در دولت رشد نقدینگی 3.7 درصد را تجربه کرده و در ماه آخر مورد بررسی در دوران ریاست ایشان رشد نقدینگی به 2.6 درصد رسیده است.

ایشان یکی از عزیزانی بود که خیلی مصر بود من قبول کنم اما پیشنهاد خیر! یکی از بحث های جدی ایشان بحث خصوصی سازی و سازماندهی بود، بحث دیگری که از نظر من مهم بود اصلاح نظام بانکی بود و در جلسه ای در وزارت اقتصاد آمده بود و خیلی جدی درمورد آن بحث شد که باید اینکار را بکنیم، بحث بعدی بحث شکل گیری اقتصاد دیجیتالی یا الکترونیکی کردن کارها بود (من به آن اقتصاد هوشمند می گفتم) و از اولویت های جدی بود که مطرح شده بود، بحث مالیات بود، تامین مالی دولت بود و خلاصه بحث های زیادی بود.

دژپسند که در دولت اول حسن روحانی در سازمان برنامه و بودجه فعالیت می کرد و در دولت دوم او به کرسی وزارت اقتصاد رسید، از دغدغه هایش برای سروسامان دادن به بورس حرف زد و از اینکه دولت نفعی از بالا رفتن شاخص بورس نبرد، از توصیه هایش به سهامداران بورس گفت و گریزی به نامه همتی به رهبر انقلاب نیز زد و گفت از آن نامه خبر نداشته و رونوشتی به او نزده بودند.

آقای اکرمی (سرپرست وزارت خانه) حامی شما بود و شما را به آقای روحانی معرفی کرد؟ به نظر من شکل گرفته بود و من دنبال این بودم که از این فرصت حداکثر استفاده را بکنم و خودم را آزاد کنم، اینکه چرا؟ این استان با حدود ۱۸۰٬۷۲۶ کیلومتر مربع وسعت کمابیش اندازه کشور سوریه بزرگی دارد و بیش از ۱۱ درصد وسعت ایران را دربرمیگیرد.

آمریکا و چهار کشور اروپایی در بیانیه خود تصریح کردند: ما از مقامات مربوطه لیبی می خواهیم با تعیین سریع تاریخ نهایی انتخابات و صدور فهرست نهایی نامزدهای ریاست جمهوری، به خواسته مردم لیبی برای برگزاری انتخابات سریع احترام بگذارند. را از خود بروز دادهاند. با تکیه بر تحلیل های صورت گرفته سرعت رشد نقدینگی بصورت متوسط ماهانه در ماه های ابتدایی ریاست جمهوری رئیسی بیشتر از ماه های آخر ریاست روحانی بوده است.

این در حالی است که بصورت میانگین هفتگی در ماه اول ریاست رئیسی(شهریور 1400) 2 هزار و 436 میلیارد تومان از بانک ها جمع آوری گردیده است و در ماه اخر دوره مورد بررسی که دی ماه 1400 است، میانگین هفتگی بسط پول بیش از 73 هزار و 900 میلیارد تومان را ثبت کرده است. در تیرماه در دوره ریاست دولت روحانی، در عملیات بازار باز، هفته ای 5 هزار و 224 میلیارد تومان بصورت میانگین از بانک ها جمع آوری شده است.در ماه اول دوره مورد بررسی(اسفند 1399) عملیات بانک مرکزی در بازار باز انبساطی بوده و در این ماه، بسط 4 هزار و 480 میلیارد تومان پول بصورت میانگین در هفته بوده است.

اما در چهار ماه ابتدایی ریاست رئیسی رشد پایه پولی بصورت یکنواخت افزایشی بوده است و متوسط رشد ماهانه این متغیر مهم اقتصادی در این دوره مورد بررسی 2.1 درصد بوده است. رشد پایه پولی در چهار ماهه انتهایی دوران ریاست جمهوری روحانی نوسانات شدیدی را تجربه کرده است، متوسط رشد ماهانه پایه پولی در این دوره پرنوسان حدودا 3 درصد را نشان می دهد.

این ارقام نشان از افزایش متوسط رشد پایه پولی در چهار ماه ابتدایی ریاست رئیسی و چهار ماه آخر ریاست روحانی دارد اما در ماه های ابتدایی ریاست رئیسی متوسط رشد پایین تر بوده است.

متوسط رشد ماهانه بدهی بانک ها به بانک مرکزی در سه ماه آخر ریاست جمهوری روحانی کمتر از یک درصد بوده است اما در سه ماه ابتدایی ریاست جمهوری رئیسی متوسط رشد ماهانه بدهی بانک ها به بانک مرکزی بیش از 5 درصد را به خود اختصاص داده است. رشد نقدینگی در ماه آخر ریاست روحانی حدودا 3 درصد بوده است و ماه مبدا دوره مورد بررسی که فروردین 1400 بوده رشد نقدینگی کمتر از 0.5 درصد بوده است.

از مقایسه هفت متغییر کلان اقتصادی در ماه های ابتدایی دولت رئیسی و ماه های آخر دولت روحانی آمار و ارقام نشان می دهد که در ماه های ابتدایی دولت رئیسی پنج متغیر: میانگین ماهانه رشد شاخص قیمت مصرف کننده، میانگین ماهانه رشد نقدینگی، میانگین نرخ سود بازار بین بانکی، میانگین رشد ماهانه بدهی بانک ها به بانک مرکزی و میانگین هفتگی بسط پول در بازار باز نسبت به ماه های آخر دولت روحانی وضعیت بدتری پیدا کرده اند.

ثالثا اجرای طرح سهمیه بندی بنزین دوباره افزایش قیمت رو به همراه داشت. در دورهای که من وزیر بودم، دوره خاصی بود یعی دوره سختی و چالش و بحران بود و تامین مالی بودجه یک سختی داشت و سال ۹۹ اوج آن بود، در بازار سرمایه دنبال یک توسعه بودیم و این توسعه تبعات و فشارهایی داشت که باید این را تحمل می کردیم، خصوصی سازی خیلی آزار دهنده بود و مداخله سایرین به خصوص نهادهای خارج از قوه مجریه در بعضی از جاها واقعا آزاردهنده بود.

با توجه به نزدیک شدن پایان دولت یازدهم، طبق نظر فعالان سیاسی و سخنگوی دولت، آقای نعمت زاده وزیر صنعت و معدن جز نفرات اولیست که از لیست کابینه اعصای دولت روحانی خارج میگردد.این تصمیم بر اساس فعالیت های ضعیف و حمایت وی از کمپین غیر قانونی خرید نکردن خودروی ایرانی بود که انتقادهای بسیاری را به همراه داشت.

لیست هایی آن موقع پیشنهاد می دادند که من در لیست اسامی پیشنهادی بودم و در آن ارزیابی ها که 17 نفر بودند با یک شاخصی 9 نفر خارج شدند و پس از ارزیابی 3 نفر باقی ماندند. بعد از انتخابات مجلس 98 که این جناح نتوانست در آن بین لیست 30نفره شهر تهران برای خود جایی دستوپا کند، شکست مطلق در انتخابات شورای شهر و نیز ریاستجمهوری باعث شد این جناح عملا همه قدرت خود در حکمرانی را از دست بدهد.