دیجیتال مارکتینگ چیست؛ بهترین ابزارهای بازاریابی دیجیتال

کانال هایی که از SEO بهره می برند شامل وب سایت ها، وبلاگ ها و اینفوگرافیک ها هستند. محتوای خود را می توانید از طریق متن، ویدیو، تصویر، پادکست، PDF، اینفوگرافیک و … بازاریابی درونگرا از طریق ایجاد ارتباطات مفید، مرتبط و با کمک محتوای ارزشمند در راستای جذب هر چه بیشتر مشتریان تلاش میکند. در فریم ورک RACE با چهار مرحله دسترسی، اقدام، تبدیل و تعامل مواجه هستید که باید بین آنها هماهنگی خوبی ایجاد کنید تا در نهایت بتوانید فروش بیشتری داشته باشید و مشتریان وفادار بسازید. سوشال مدیا مارکتینگ (Social Media Marketing) یا بازاریابی شبکههای اجتماعی به معنی جذب مشتری در جهت فروش و ارائه خدمات از طریق ابزارهایی مانند اینستاگرام، فیسبوک، توئیتر، لینکدین، تلگرام، پینترست و …

ایمیل مارکتینگ (Email Marketing) یا همان بازاریابی ایمیلی، به طور کلی به ارسال ایمیل به کاربران در جهت معرفی، فروش و ارائه محصول یا خدمات گفته می شود. از همه بهتر، بازاریابی دیجیتال به شما کمک میکند تا در گروههای فرعی نیز بازاریابی را انجام دهید. است. سوشال مدیا مارکتینگ یا SMM می تواند به برندینگ شما کمک کند؛ سوشال مدیا مارکتین گ از مهم ترین زیر شاخه های دیجیتال مارکتینگ می باشد که در ایران طرفداران بسیاری دارد. استفاده کنید. برای راه اندازی کمپین تبلیغاتی می توایند از برخی از وب سایت های ایرانی استفاده کنید، به صورت که با پرداخت هزینه و ارسال طالاعات مورد نیاز، لینک یا تصویر سایت شما را در وب سایت های دیگر نمایش می دهند.

در این کتاب آموزش دیجیتال مارکتینگ نیز بر تولید محتوای مناسب تاکید شده و انواع روشهای تبلیغات همسان بیان شده است. تولید محتوای خوب باعث انتشار آن در سایت ها و شبکه های اجتماعی دیگر می شود که می توانند به برندینگ کسب و کار شما کمک کنند. نقش مدیر شبکه های اجتماعی را به راحتی از روی اسم آن می توان فهمید. گوگل ادز می تواند به برندینگ شما کمک کند، به این صورت که مثلاً حوزه کاری شما در زمینه فروش قطعات خودرو است و از طریق گوگل ادز می توان کاری کرد که اگر یک شخص کلمه لوازم یدکی خود را سرچ کرد وب سایت شما هم در صفحه نتایج جستجو نمایش داده شود؛ البته گوگل ادز امکانات جذاب تری مانند فیلتر کردن سن، جنس، موقعیت و زمان را دارد.

با کمک پلتفرمهای مختلفی که در این زمینه وجود دارد میتوانید داده­ها را آنالیز کنید و از آن­ها برای بهبود کمپین خود استفاده کنید. اگر شما اثر گذاران در صنعت خود را پیدا کنید و از آنها بخواهید شما را تبلیغ کنند به احتمال خیلی زیاد، مشتریان زیادی پیدا خواهید کرد. با خودمان اینطور حساب کرده بودیم که اگر یک فروشگاه اینترنتی داشته باشیم به احتمال زیاد اولین فروشمان را با همین کاربران خواهیم داشت.

بنابراین اگرچه اولین قدم شرکت در دوره دیجیتال مارکتینگ است، اما این قدم کافی نیست و شما باید آنقدری کنجکاو باشید که همزمان آموزش دیجیتال مارکتینگ را با خواندن مقاله و جستجوی جدیدترین اخبار این حوزه تکمیل کنید. اما این یک باور کاملاً اشتباه است. علاوه بر این موضوع در مدل سنتی کسب و کار، برنامهریزی استراتژی و رسانه سالی یک بار صورت میگرفت اما در مدل جدید شما مطابق با اهدافتان میتوانید متناوبا استراتژی بچینید.

تعامل (ENGAGE): در مدل AIDA خیلیها معتقدند بعد از مرحله خرید، ارتباط ما با مشتری تمام نمیشود و یک مرحله رضایت (Satisfactory) نیز وجود دارد. گرچه بازاریابی اثر گذار به اینجا ختم نمیشود زیرا اگر شما بتوانید با چند محتوای کاردرست کاری کنید که در کمپین فروش محصول شما افراد زیادی از محصولتان خرید کنند شما نیز بازاریابی اثر گذار انجام دادهاید. زیرا این زیر شاخه دیجیتال مارکتینگ با ارائه محتوای با ارزش و ایجاد حس نیاز در خواننده، به فروش نزدیک تر می شوید. البته هر محتوایی که ایجاد می کنید، باید برای مخاطبانتان جذاب باشد، زیرا هدف محتوای بازاریابی افزایش آگاهی از برند و تولید لید است.

در نهایت این کار به شما فرصت بیشتری میدهد تا بازدیدکنندگان وبسایت را به مشتریان بالفعل تبدیل کنید و در نهایت لید را افزایش دهید. اینترنت هم یک پروتکل ارتباطی جهانی است که کلیه کاربران و سرورهای موجود در این بستر را به هم متصل می کند و افراد می توانند از طریق آن با هم در ارتباط باشند و داده های خود را به اشتراک بگذارند.

ممکن است شما بخواهید یک صفحه را به دو شکل مختلف طراحی کنید تا ببینید کاربر با کدام یک ارتباط بیشتری برقرار میکند، برای این که متوجه شوید که کدام یک از صفحات سایت شما بهتر است میتوانید از گوگل آنالیتیکس استفاده کنید. بیشتری کلیک کاربر روی کدام لینک بوده؟ پربازدید ترین صفحه کدام بوده؟ واکنشگرا یا ریسپانسیو (Responsive) بودن سایت باعث درست نمایش دادن ظاهر وب سایت در صفحه نمایشگر های مختلف می شود. CPA یا هزینه به ازای هر مشتری معیاری برای تعیین هزینه جذب هر مشتری است.

کم است؟ اما اگر در ابتدای راه هستید و به تازگی DM را یاد گرفته اید، می توانید مسئولیت بازاریابی دیجیتال یه کسب و کار نوپا را به دست بگیرید، اما با گذشتن چندماه نیاز است تا شخصی آموزش دیده را به تیم خود اضافه کنید. همین رشد روز افزون فضای دیجیتال باعث شده با جای خالی دیجیتال مارکترها روبهرو شویم و تقاضا برای این متخصصین این حوزه نه تنها کم نشده باشد، جذب و تربیت متخصصین دیجیتال مارکتینگ یا بازاریابی دیجیتال به امری حیاتی تبدیل شده.

البته این نکته را به یاد داشته باشید که مخاطب هدف بسته به هر کانال یا هدف مورد نظر، تفاوت دارد. زمانی که دو موضوع Digital Marketing و بازاریابی آنلاین (آنلاین مارکتینگ) مطرح میشوند، به اشتباه همه تصور میکنند این دو مورد یکی هستند و باید به جای هم استفاده شود، مهم ترین نکته درک ارتباط بین بازاریابی دیجیتال و بازاریابی و فروش آنلاین است. منظور از اتوماسیون بازاریابی نرم ­افزارهایی است که با هدف اتوماتیک و خودکار کردن فعالیت های بازاریابی به وجود آمده اند. همواره استفاده از کمپینهای تبلیغاتی به عنوان یک استراتژی مناسب در بازاریابی دیجیتال مطرح میشود.