فیلم سینمایی دانه انجیر معابد 2020-11-03
فیلم «دانه انجیر معابد» نماینده المان در رقابت اسکار 2025 شد مووی مگ
ورایتی فیلم را بهعنوان اثری با رتبه و امتیاز بالا در جشنوارههای جهانی معرفی کرده، اما در عین حال به نقصهای ساختاری و سیاسی آن اشاره کرده است. این نشریه با ارزیابی دقیق و تحلیلی از فیلم، بر ضعفهای فنی و اجرای ضعیف آن تأکید کرده و این اثر را صرفاً یک پروژه سیاسی و نه یک فیلم سینمایی جدی دانسته است. از دید برخی از منتقدان، فیلم «دانه انجیر معابد» نتواسته است بهطور دقیق و واقعگرایانه به مسائل اجتماعی و فرهنگی پرداخته و تنها به نمایش خشونتها و اعتراضات سطحی بسنده کرده است.
فیلم قرارمون پارک شهر
به گزارش خبرنگار فرهنگی ایونا به نقل از سینماسینما، فیلم سینمایی «دانه انجیر معابد» ساخته محمد رسولاف فیلمساز ایرانی که به نمایندگی از آلمان در این دوره از رقابتهای اسکار شرکت کرده است . فیلم «دانههای انجیر معابد» (The Seed of the Sacred Fig )، جدیدترین اثر محمد رسولاف، فیلمساز برجسته ایرانی، در سال 2023 به صورت مخفیانه در ایران فیلمبرداری شده و در بخش مسابقه جشنواره کن 2024 به نمایش درآمد. این فیلم با استقبال گرم منتقدان و تماشاگران روبرو شد و توانست جایگاه ویژهای در سینمای ایران و جهان پیدا کند و محمد رسولاف،جایزه ویژه هیات داوران جشنواره کن را کسب کرد. از دقیقه ۸۰ به بعد، شکل جدیدی از داستان مطول فیلم دانه انجیر معابد آغاز می شود، پدر پس از گم شدن اسلحه شخصی با بازخواست همکار روبه رو شده و از عواقب قضایی و شغلی این اتفاق می ترسد و همه هم و غم خود را به پای پیدا کردن آن می گذارد. اینجاست که شاهد تغییر عجیب و غریب شخصیت ایمان از یک پدر خانواده دوست، مهربان و آرام به یک هیولای واقعی می شویم که به خاطر اسلحه گم شده، حاضر است هر گونه فشاری را به خانواده و دخترانش تحمیل کند.
اگر گشتی در کانالها بزنید، احتمالاً به فایل لو رفته فیلم «دانه انجیر معابد» برمیخورید. اما این فیلم در جشنواره کن حال و هوای دیگری داشت و علاوه بر اینکه نامزد نخل طلای کن ۲۰۲۴ شده بود، موفق به کسب پنج جایزه از این فستیوال شد و در واقع به لحاظ سینمایی میتوان گفت با یک اثر متفاوت طرف هستیم. در ادامه کشمکش برای گرهگشایی از مسئلۀ اسلحۀ گمشده منجر به بدگُمانی و سوءظن کاراکتر اصلی نسبت به همسرش (با بازی سهیلا گلستانی) و دو دختر جوانش (با بازی مهسا رستمی و ستاره ملکی) میشود. این ماجرا که در فیلم حدوداً چهل دقیقه به طول میانجامد فضایی امنیتی را به تصویر میکشد تا به ما نشان دهد که بازپرس با خانوادۀ خود نیز مانند مجرمین برخورد میکند و به دنبال پیدا شدن سلاح خود به هر قیمتی است. این تغییر (یا به تعبیر منتقدان طرفدار اثر، نشان دادن روی واقعی شخصیت و افتادن نقاب) منجر به ایجاد فضایی عذابآور، و وهمناک نشده و همهچیز به سادهترین و بعضاً خندهدارترین شکل ممکن اتفاق میافتد که منجر به روند و کنشهایی غیرمنطقی و باز هم چیدهشده و پلاکاردی توسط فیلمساز میشود. مثل مخفی شدن دختر کوچک در اتاقکی در باغ که پدر نهتنها در جستوجوی اولیه مکانی که از بچگی با آن آشناست، او را پیدا نمیکند بلکه در ادامه نیز متوجه صدای موسقی نمیشود تا زمانی که دختر از بلندگو استفاده کند.
فیلم دانه انجیر معابد داستانی عاطفی و اجتماعی را روایت می کند که به بررسی روابط خانوادگی و چالش های اجتماعی در ایران می پردازد. داستان حول محور یک خانواده می چرخد که با مشکلات و تنش های ناشی از فشارهای اجتماعی و سیاسی مواجه هستند. محمد رسولاف، فیلمساز ایرانی، به دلیل آثارش که اغلب انتقادی و اجتماعی هستند، بهعنوان یکی از چهرههای برجسته سینمای اعتراضی ایران شناخته میشود.
تازه ترین مطالب
او در طول دوران فعالیت خود بارها با محدودیتها و برخوردهای امنیتی مواجه شده است. بعد از دیدن «دانهی انجیر معابد» محمد رسولاف در چهل و نهمین جشنوارهی بینالمللی فیلم تورنتو یاد «قلادههای طلا» ابوالقاسم طالبی افتادم. فیلم به خوبی نشان می دهد که چگونه فشارهای اجتماعی و سیاسی می توانند بر زندگی روزمره افراد تأثیر بگذارند و چگونه هر نسل به شیوه ای متفاوت به این چالش ها واکنش نشان می دهد. در نهایت، فیلم دانه انجیر معابد به بررسی موضوعاتی چون امید، مقاومت و عشق در شرایط سخت می پردازد و پیام های عمیقی را درباره زندگی و روابط انسانی منتقل می کند. سهیلا گلستانی یکی از بازیگران فیلم دانه انجیر معابد بوده که مدتی است از ایران مهاجرت کرده است او متولد ۱۳۵۹ میباشد و علاوه بر بازیگری در زمینه کارگردانی و نویسندگی نیز فعالیت دارد.
محمد رسولاف، کارگردان و فیلمساز ایرانی، با آثار خود بهویژه در زمینههای اجتماعی و سیاسی شناخته میشود. او در سال ۱۳۸۹بهدلیل ساخت فیلمی دربارهی اعتراضات سال ۱۳۸۸، به شش سال حبس محکوم شد که در دادگاه تجدیدنظر به یک سال کاهش یافت. در سال ۱۳۹۲، پس از نمایش فیلم «دستنوشتهها نمیسوزند» در جشنواره فیلم کن، گذرنامه و وسایل شخصیاش ضبط شد و پس از یک سال به او بازگردانده شد. در سال ۱۳۹۶، پس از ساخت فیلم «لِرد»، با ورود به ایران، گذرنامهاش توسط سازمان اطلاعات سپاه ضبط و به دادگاه انقلاب احضار شد. در ۲۶ تیر ۱۳۹۸، بهدلیل سیاهنمایی در فیلمهایش، به یک سال زندان و دو سال ممنوعیت خروج از کشور و محرومیت از فعالیتهای سیاسی و اجتماعی محکوم شد. در سال ۲۰۲۰، فیلم «شیطان وجود ندارد» او برندهی خرس طلایی جشنواره فیلم برلین شد.
“دانه انجیر معابد” نگاهی تیزبینانه به نظامهای اجتماعی معاصر دارد و با بررسی مفاهیمی نظیر فساد، عدالت و مسئولیتپذیری، مخاطب را به بازاندیشی در نقش فرد در برابر ساختارهای کلان اجتماعی دعوت میکند. فیلم با جسارت، مرزهای اخلاقی و عملی را به چالش کشیده و تماشاگر را با سوالاتی عمیق و بیپاسخ رها میکند. محمد رسول’اف با بهرهگیری از یک زبان سینمایی منحصر به فرد و استفاده هنرمندانه از سکوت، ایجاز و جزئیات بصری، به شکلی ظریف به واکاوی نابرابری ها و تناقض های اجتماعی میپردازد. رویکرد او در خلق فضایی سرد و سنگین، تاثیر روایت را دوچندان میکند و به مخاطب امکان میدهد درگیر تنشها و پرسشهای مطرح شده در فیلم شود. کارگردان این فیلم، محمد رسول اف، به دلیل فعالیتهای هنریاش از ایران خارج شده و در حال حاضر در آلمان زندگی میکند.
افزودن به لیست پخش
از طرفی دختر که با ترس به آن انباری پناه آورده با خیال راحت شروع به تست کردن نوارهای کاست مختلف کرده و با خیال راحت همانجا استراحت میکند و… انگار نه انگار که در دل فضای ملتهب تعقیب و گریز بودهایم. متأسفانه فیلمنامه جرئت رفتن به سمت فضایی مالیخولیایی که مثلاً گمشدن اسلحه بهانه باشد و این بهانه باعث بشود که کاراکتر پدر (یا همان نام پدر فرویدی) به منتهاالیه جنون و شکنجه و کشتار برسد و در آخر ببینیم که حتی اسلحهای از ابتدا گم نشده بوده است. بعد از این صحنه و این عاقبت تصادفی و الاهیاتی، شاهد تصاویری آرشیوی از شادی زنان در جنبش مهسا هستیم و آخرین تصویر هم دختری را از پشت سوار بر موتور نشان میدهد که دستش را به نشان پیروزی بالا برده و پشت ترکِ یک مَرد نشسته است. از آنجا که فیلم ناخودآگاه فیلمساز را لو میدهد این قاب گویاتر از هر هیاهوی دیگری در فیلم و پیرامون فیلم است.
صرف گفتن حرفهای خوب و نیتهای خوب باعث ساخت اثری خوب نمیشود و گاهاً ضعف تألیف میتواند منجر به کارکردی معکوس شود. بازیگران فیلم دانه انجیر معابد از بازیگران آماتور هستند و فقط سه نفر از آنها سابقه بازی در سینما را دارند. فیلم داستان مردی به نام ایمان را روایت میکند که بیست و یک سال در خدمت حکومت بوده و حالا با یک ترفیع به مقام بازپرس دادگاه انقلاب رسیده، به این ترتیب صاحب خانهای سه خوابه و امکانات مالی بهتری خواهد شد، اما اولین روزهای آغاز کار او مصادف است با جنبش زن، زندگی، آزادی. قسمت پایانی دانه انجیر معابد نسخه هارتر و لختوعورتر فیلم «برادران لیلا»ست؛ اگر لیلا در آن فیلم بهصورت پدرش سیلی میزند ثنا در اینجا سرپرست خانواده را با شلیک گلوله از میان برمیدارد و بر گورش گریه میکند. هرچند خواب انقلاب زنانه آنطور که امثال رسولاف انتظار داشتند تعبیر نشد ولی فاندها و پروژههای خوبی نصیب ایشان کرد. پلاک۵۲ ، یک رسانه دیجیتالی چند رسانه ای ( مالتی مدیا) فرهنگی، اجتماعی و هنری است که برای پارسی زبانان منتشر می شود.
موسیقی کارزان محمود با ظرافت و هماهنگی با داستان، تنشها و عواطف فیلم را تقویت کرده است. تدوین فیلم نیز با ریتمی مناسب، تعادل خوبی بین سکون و تنش ایجاد کرده و مخاطب را همراه روایت نگه میدارد. میثاق زارع در نقش ایمان، توانسته است شخصیت پیچیدهای را با مهارتی بینظیر به تصویر بکشد. او با تمرکز بر جزئیات احساسی و رفتاری، درگیریهای درونی شخصیت را ملموس میکند.
قاضی تحقیق ایمان در میان ناآرامی های سیاسی در تهران با پارانویا دست و پنجه نرم می کند. وقتی اسلحهاش ناپدید میشود، به همسر و دخترانش مشکوک میشود و اقدامات سختگیرانهای را اعمال میکند که با فروپاشی قوانین اجتماعی، روابط خانوادگی را تیره میکند. فیلم رسولاف از این نظر مهم است که بخشی از تاریخ را ثبت کرده، فیلم طالبی مهم بود چون تنها سند تصویری است که راهپیمایی میلیونی روز ۲۵ خرداد ۸۸ را به ثبت رسانده، راهپیمایی سکوتی که در اعتراض به نتایج انتخابات ریاست جمهوری همان سال برگزار شد.
در مجموع، نقد فیلم دانه انجیر معابد بر جنبههای سیاسی، قانونی، ساختاری و اجرایی آن تأکید دارند و اشاره دارند که این فیلم بیشتر بهعنوان یک اثر سیاسی و ایدئولوژیک شناخته میشود تا یک اثر سینمایی با محتوا و درام برجسته. این فیلم به ما یادآوری می کند که هنر می تواند ابزاری برای تغییر و آگاهی باشد و می تواند صدای کسانی باشد که در زیر فشارها و محدودیت ها قرار دارند. با تماشای این فیلم، بیننده به دنیای پر از تنش و احساسات عمیق وارد می شود و به تفکر درباره مسائل اجتماعی و سیاسی دعوت می شود. این اثر، به عنوان یک نماد از مقاومت و امید، در تاریخ سینمای ایران و جهان باقی خواهد ماند. در فیلم دانه انجیر معابد، شخصیت اصلی، زنی است که در تلاش است تا با چالش های زندگی روزمره اش کنار بیاید. او با مشکلاتی از جمله فشارهای اقتصادی، اجتماعی و سیاسی رو به رو است که بر روی روابطش با اعضای خانواده اش تأثیر می گذارد.
این فیلم دربارهٔ یک قاضی دادگاه انقلاب تهران است که با شدت گرفتن اعتراضهای سراسری بهطور مرموزانهای اسلحهاش گم میشود. در سال ۲۰۱۰، رسولاف به همراه جعفر پناهی به اتهام فعالیتهای تبلیغی علیه نظام بازداشت شد و به ۶ سال زندان محکوم شد که بعدها به یک سال کاهش یافت. آثار او، از جمله «دستنوشتهها نمیسوزند» و «شیطان وجود ندارد»، با مضامین سیاسی و اجتماعی، نگاه انتقادی به ساختارهای قدرت در ایران دارند. محمد قربانی در مقالهای با عنوان «رسولاف یا ایرج ملکی؟» به این مسئله پرداخته و این فیلم را بهعنوان یک اثری سیاسی و ایدئولوژیک ارزیابی کرده است. به گفته وی، فیلم پر از کلیپهای پراکنده از درگیریهای خیابانی است که هیچ توجیه درونفیلمی نداشته و بیشتر مخاطبهای این تصاویر، منتقدان جشنوارههای سیاسی همچون کن هستند که بهجای داستانپردازی واقعی، فیلم برای رسیدن به جایزه ساخته شده است. به همین دلیل کارگردانهایی همچون محمد رسول اف از این مسیر برای گرفتن جایزه و مطرح شدن در جهان حرکت میکنند با توجه به موضوع سیاسی و ضد انقلابی این فیلم در جشنواره فیلم کن چندین جایزه دریافت کرد.
با وجود اینکه در سینمای روز جهان شاهد تولید فیلم های ۱۶۰ و ۱۸۰ دقیقه ای هستیم و این به یکی از نرم های جهانی فیلم بدل شده، اما ناگفته پیداست که خود فیلم و قصه و فضای آن نیز باید ظرفیت این زمان و کشش دراماتیک را داشته باشد. در دانه انجیر معابد شاهد نوعی اطناب و درازگویی بی ملاحظه هستیم که تماشاگر عام و خاص را از ادامه همراهی با فیلم مایوس می کند. فیلم در ابتدا به معرفی شخصیت های مختلف یک خانواده از ثنا و رضوان (دخترها) تا نجمه و ایمان (زن و شوهر) می پردازد، اما این معرفی نیز تا حدی کش دار و طولانی می شود و زمان بروز نقاط عطف را به تاخیر می اندازد. داستان فیلم «دانهی انجیر معابد» حول محور جنبش زن، زندگی، آزادی در ایران میگذرد.
او همچنین با چالش های مربوط به تربیت فرزندانش و حفظ هویت خانوادگی اش در دنیای پر از تنش و ناامنی دست و پنجه نرم می کند. فیلم سینمایی دانه انجیر معابد با داستانی تأثیرگذار، کارگردانی خلاقانه و بازیگریهای بینقص، نمونهای شاخص از سینمای معناگرا و انتقادی است. این فیلم نه تنها یک اثر هنری، بلکه دعوتی به تفکر دربارهی جایگاه انسان در مواجهه با پیچیدگیهای اخلاقی و اجتماعی است و به همین دلیل، مخاطبان جدی سینما را مسحور خود خواهد کرد. اسلحه نخستین ابزار و یکی از نمادین ترین عناصر فیلم است که باعث تغییرات زیادی در شخصیت ها و مسیر درام می شود. تعقیب و گریزها در بخش پایانی فیلم نیز تا حد زیادی تعقیب و گریزهای مربوط به ناآرامی های ۱۴۰۱ را تداعی می کند و موفقیت و رویارویی ثنا به عنوان جوان ترین عضو خانواده زنانه داستان، به توفیق نسل جوان زنان ایران موسوم به ضد اشاره دارد.
این فیلم دربارۀ یکی از کارمندان قوه قضائیه (با بازی میثاق زارع) است که به تازگی به سِمت بازپرس ارتقای شغلی پیدا کرده و بر اساس حساسیت امنیتی که شغل جدید دارد اسلحهای برای محافظت شخصی، به او داده شده است. و فیلم با همین تصویر شروع میشود؛ در اولین نما دست شخصی را میبینیم که در حال شمردن و دادن تعدادی فشنگ به شخص دیگری است و او نیز با خودکار شخصی خود، برگهای را امضا میکند. در ادامۀ داستان این ترفیع مقام، همزمان با شدت گرفتن اعتراضهای سراسری و جنبش زن، زندگی، آزادی میشود و در این بین اسلحۀ کاراکتر بازپرس گم میشود. فیلم دانه انجیر معابد، اثر محمد رسول اف، یکی از مهم ترین و جنجالی ترین آثار سینمای ایران است.
داستانهای فینیکس ۴- به خاطر یک پیاله چای
برخی از منتقدان همچون محمد قربانی میگویند که فیلم بهجای پرداختن به مشکلات واقعی و درونی جامعه، بیشتر بهدنبال نمایش خشونتهای بیرونی و بینظم است. این مسئله باعث شده که فیلم «دانه انجیر معابد» بهعنوان اثری سیاسی و نه اجتماعی در نظر گرفته شود که قصد دارد موضوعات خاصی را به شکلی سطحی مطرح کند. در کنار نقدهای سیاسی، برخی منتقدان به جنبههای قانونی و محتوای غیرقانونی فیلم نیز اشاره کردهاند.
پیام زیبا تبریک روز وکیل 1403 به دخترم و پسرم +کلیپ استوری
در این بین شباهت بیش از حد یک سکانس از فیلم با فیلم بادیگارد ساختۀ ابراهیم حاتمیکیا نیز جالب توجه است. صحنۀ رسیدگی زن به همسرش و آمادهکردن او برای مثلاً انجام وظیفه و خدمت، بسیار یادآور صحنهای مشابه در فیلم حاتمیکیاست؛ اینهمه شباهت در پرداخت به یک صحنه آن هم از دو فیلسمازی که بهطور مشخص دو طیف مقابل یکدیگر به لحاظ ایدئولوژیک هستند، کمی عجیب است. اینکه هر دو این لحظه را یکجور میبینند و یکجور میسازند، تحلیلی فراتر از تحلیل فیلم طلب میکند و سوای دکوراتیو بودن این سکانس در هر دو فیلم (در فیلم رسولاف بیشتر)، علامت سؤالهای زیادی را در ذهن مخاطب ایجاد میکند.
در شامگاه داستان کوتاه از اَلیس الیوت دارک
مجله تخصصی فینیکس در راستای ایجاد فضایی کاملا آزاد در بیان نظرات، از نویسندهها و افراد حرفهای و شناختهشده در زمینههای تخصصیِ سینما، ادبیات، اندیشه، نقاشی، تئاتر، معماری و شهرسازی شکل گرفته است.این وبسایت وابسته به مرکز فرهنگی هنری فینیکس واقع در تورنتو کانادا است. لازم به ذکر است که موضعگیریهای نویسندگان کاملاً شخصی است و فینیکس مسئولیتی در قبال مواضع ندارد.حقوق کلیه مطالب برای مجله فرهنگی – هنری فینیکس محفوظ است. درختان انجیر معابد نه تنها از نظر زیست محیطی اهمیت دارند، بلکه به عنوان نمادهای فرهنگی و مذهبی نیز شناخته می شوند. قطعا اولویت انتخاب فیلمهای ساخت خود آلمان بوده اما یا اون فیلمها ضعیف بودن یا آلمان دیده که فیلمهای این مدلی ایرانی مثل فروشنده بخت زیادی برای جایزه بردن دارن. میثاق زارع از دیگر بازیگران این فیلم متولد ۱۳۶۰ در تهران بوده و با فیلم سینمایی تاکسی نارنجی وارد دنیای بازیگری در سینما شد او سپس با فیلمهای تهرون و برف روی کاجها و همه چیز برای فروش گامهای دیگر خود را برداشت این بازیگر در فیلمهای من دیگو مارادونا هستم و عصبانی نیستم بازی کرده است. این آهنگها بخش عمدهای از آثار کارزان محمود در زمینه موسیقی برای بازیهای ویدئویی و فیلمهای سینمایی در سال 2023 هستند.
سهیلا گلستانی نیز با ارائهای قدرتمند، بُعد انسانی شخصیت خود را به نحوی اثرگذار آشکار میسازد و تعامل این دو بازیگر، یکی از نقاط قوت برجسته فیلم به شمار میرود. در هر حال تا دوسوم ابتدای فیلم، فیلمساز موفق شده موقعیت محوری نفسگیری به ما نشان دهد با شخصیتهای قابل فهم و یک معمای اصلی و ریزهکاریهایی در پرداخت به کشمکش درونی آدمها. مسئله اعتراف، فشار برای اقرار و بازنمایی حس اضطرابآلود اعتراف نیز با ظرافتهایی به طور بجا و درست، در اثر گنجانده شده و اگر فیلم فرضاً در دقیقه ۱۲٠ با پایانی متفاوت تمام میشد، چهبسا با فیلمی مهم، جدی و ماندگار روبهرو میشدیم. فیلم رسولاف به خاطر نشان دادن و از یاد نبردن همان فیلمهای کوتاه اینستاگرامی مهم است و البته معرفی یک بازیگر جوان و با استعداد به نام ستاره ملکی. دیشب توی سالن سینما هیچکس وسط فیلم سالن را ترک نکرد، گاهی به شیرین زبانی و شیطنت دختر نوجوان خانواده با بازی ستاره ملکی خندیدند، گاهی تماشاگرها جلوی چشمشان را گرفتند تا صحنههای دردناک را نبینند.
نُه پروژه برتر از معماری معاصر ایران به انتخاب Architizer
فیلم با نمایش تضادهای درونی شخصیتها و کشمکشهای آنها در مواجهه با وقایع جامعه، تصویری تکاندهنده و تأثیرگذار از تأثیر قیام “زن، زندگی، آزادی” بر زندگی شخصی و خانوادگی افراد ارائه میدهد. ایمان، همسر و دو دختر ۲۱ و ۱۷ ساله دارد که رابطه او با آنها به محور اصلی فیلم بدل میشود، جایی که رضوان دختر بزرگتر، شاهد زخمی شدن دوست نزدیکاش در خیابان میشود و این سرآغاز اتفاقات غریبی است که جهان فیلم را از خشونت بیرون از خانه به درون آن هدایت میکند. درختان انجیر معابد، که به نام “انجیر معبدی” نیز شناخته می شوند، نوعی درخت از خانواده انجیر هستند و به طور خاص در مناطق گرمسیری و نیمه گرمسیری رشد می کنند. این درختان به دلیل زیبایی و سایه ای که ایجاد می کنند، در بسیاری از معابد و مکان های مقدس کاشته می شوند. شاخههای گیاه، تنۀ درخت میزبان را در میان گرفته و به تدریج آن را خفه میکند. فیلمبرداری پویان آقابابایی با نورپردازی دقیق و قاببندیهای حسابشده، فضایی سرد و نگرانکننده ایجاد کرده که به احساسات فیلم عمق میبخشد.
محبوب ترین ها
داستان فیلم بر محور شخصیت “ایمان” متمرکز است، قاضی تحقیقاتی که در تقابل میان تعهدات شغلی و ارزشهای اخلاقی گرفتار آمده است. ایمان، در میانهی یک نظام قضایی پیچیده و اغلب متضاد، ناچار به تصمیماتی دشوار میشود که هر یک پیامدهای عمیقی بر زندگی او و دیگران دارد. حضور شخصیتهای مکمل نظیر “نجمه” و “سانا” نیز با ایجاد تنوع در روایت، چشماندازهای مختلفی از تقابل های اجتماعی و عاطفی ارائه میکند.
بر اساس نظرات برخی از منتقدان، فیلمهایی مانند «دانه انجیر معابد» با تکیه بر مضامین جنسی و تابوهای فرهنگی ایران، در ظاهر به مخالفت با سانسور پرداختهاند. در حالی که در واقع، برخی از این فیلمها بیش از آنکه تلاش کنند مشکلات واقعی سینمای ایران را به تصویر بکشند، با نمایش صحنههای بیحجابی، الفاظ ممنوعه و لحظات غیراخلاقی، تنها قصد دارند تا مرزهای قانونی و فرهنگی را زیر پا بگذارند. یکی از منتقدان بهطور خاص از این امر انتقاد کرده و مینویسد که این فیلمها، در حقیقت هیچگونه نوآوری در متن و اجرا ندارند و فقط بهدنبال جلب توجه از طریق شکستن تابوها هستند. فیلمسازان صنعت اپوزیسیون معمولاً مشکل اصلی سینمای ایران را سانسور معرفی میکنند.
{انواع نقد فیلم دانه انجیر معابد
|}اما فیلمهایی نظیر دانه انجیر معابد نشان میدهند که معرفی سانسور بهعنوان مشکل اصلی سینمای ایران، آدرس غلطی است. در این فیلم زنان حجاب ندارند، قریب به ۱۰ صحنه فیلم روی تخت زن و شوهر داستان و همچنین در حمام است، برخی الفاظ ممنوعه در سینمای ایران از دهان شخصیتها شنیده میشود و… . اما آش همان آش و کاسه همان کاسه است و فیلم جناب برانداز از حداقلهای سینمایی در متن و اجرا بیبهره است. ستاره ملکی بازیگر خارج نشین بوده که در حال حاضر ساکن شهر برلین آلمان است او بعد از بازی در فیلم دانه انجیر معابد به همراه محمد رسول اف به صورت قاچاقی ایران را ترک کردند تا بتواند در جشنواره فیلم کن شرکت کنند ستاره ملکی در سه فیلم بازی کرده که هر سه فیلم به صورت غیر مجاز ساخته شده است و ماهیت ضد نظام و سیاسی دارد.
با این حال، بهدلیل ممنوعالخروج بودن، دخترش باران رسولاف جایزه را دریافت کرد. در سال ۱۴۰۰، پس از فشارهای امنیتی، از ایران خارج شد و در مصاحبهای با گاردین، خاطرات فرارش از ایران را روایت کرد. کارزان محمود آهنگساز و موسیقیدان کردی است که در پروژههای سینمایی و موسیقیاش توانسته است اثرات عمیقی بگذارد. او بهویژه بهخاطر آهنگسازی برای فیلم «دانه انجیر معابد» ساخته محمد رسولاف در ایران شناخته میشود. موسیقیهای او معمولاً با تمهای عاطفی و عمیق همراه است که بهخوبی با فضای درامهای اجتماعی و سیاسی هماهنگ میشود.
او به همه مشکوک میشود حتی به همسر و دو دخترش که مخالف عقاید او هستند در پایان فیلم دخترش با اسلحه پدر خود را به قتل میرساند و این دختر به عنوان قهرمان داستان معرفی میشود. فیلم دانهی انجیر معابد از نظر فنی در بخشهایی معمولی و در بخشهایی بسیار ابتدایی و سطح پایین است. رسولاف در کارگردانی اثر فاقد هرگونه امضای بصری و یا استتیک منحصربهفرد است. بازی بازیگران کمابیش در حد قابل قبولی است، اما بازی سهیلا گلستانی چند سر و گردن از دیگران بالاتر است.
با هدف آگاهی بخشی در زمینه های مختلف خبری، علمی، آموزشی، اقتصادی، فرهنگی و … راه اندازی شده است. و امید است با حمایت شما عزیزان بتوانیم گای مفید و موثر در این زمینه برداریم. از این رو از شما خوانندگان سایت آگاهی بخش خواستاریم با ارائه نظرات خود راهنمای نویسندگان این سایت باشید. عنوان فیلم، سریال یا بازیگر مورد نظر خود را جستجو کنید تا براحتی بتوانید فیلم و سریال مورد علاقه خود را پیدا کنید.
آرمان هیات تحریریه و هنرمندان پلاک ۵۲ این است که محتوای اصیل و ناب مطابق با ارزش های فرهنگ ایرانی و اخلاق مدار تهیه و در اختیار هم وطنان خصوصا ایرانیان و پارسی زبانان مقیم کانادا و آمریکا، قرار گیرد. در کنار انتشار مجله دیجیتالی، ما از برگزاری کنسرت های موسیقی، اجرای تیاتر، نمایش فیلم و نمایشگاه هنرهای تجسمی حمایت می کنیم. همچنین محصولات فرهنگی و هنری مانند فیلم تیاتر، فیلم سینمایی ، داستان صوتی و کتاب الکترونیکی در وب سایت پلاک ۵۲ در اختیار علاقمندان قرار می گیرد. هدف ما در پلاک ۵۲ کمک به ایجاد نوعی سبک زندگی است که در آن فکر و محتوای اصیل جاری باشد. او بارها از شرکت در جشنوارههای بینالمللی محروم شده است و بهرغم این محدودیتها، فیلمهایش در جشنوارههای معتبری مانند کن و برلین مورد تحسین قرار گرفتهاند. رسولاف در سالهای اخیر بهدلیل فعالیتهای سیاسی و اجتماعیاش، از سوی نهادهای قضایی ایران تحت فشار قرار گرفته و همچنان یکی از چهرههای سینمای مستقل و منتقد ایران به شمار میرود.
فیلم دانه انجیر معابد به بررسی موضوعات اجتماعی و سیاسی در ایران پرداخته و داستانی پرتنش و عاطفی را روایت می کند. در دنیایی که سینما به عنوان یک ابزار قدرتمند برای بیان واقعیت ها و نقد اجتماعی شناخته می شود، فیلم دانه انجیر معابد به عنوان یک اثر برجسته، نه تنها به تصویر کشیدن زندگی روزمره ایرانیان می پردازد، بلکه به عمق چالش های موجود در جامعه ای تحت فشار می پردازد. در این مقاله آگاهی بخش به بررسی نقد فیلم دانه انجیر معابد، جدیدترین اثر محمد رسولاف که بهعنوان نماینده آلمان در اسکار ۲۰۲۵ معرفی شده است و تحلیلهای انتقادی برخی از مهمترین نکات پیرامون این فیلم میپردازیم که توسط منتقدان مطرح شدهاند. اما این فیلم در عرصه سینما و همچنین در جشنوارههای بینالمللی مانند کن، با واکنشهای متفاوتی مواجه شده است.
موقع تماشای «دانهی انجیر معابد» اگر مبنا را بر این حرف عباس معروفی بگذاریم که «ما باید ادبیات بشیم راه دیگهای نداریم» فیلم مهم میشود اما از نظر سینمایی فیلم شلختهای است. کارگردان هر جا دوست دارد، اطلاعات میدهد و هر جا دوست ندارد تماشاگر را رها میکند. داستان تبدیل شدن یک بازپرس دستپاک به هیولایی که به خانوادهاش هم رحم نمیکند، زیادی باسمهای شده. برخی منتقدان در مقوله نقد فیلم دانه انجیر معابد را از جنبههای فنی و دراماتیک بررسی کرده و اشاره کردهاند که فیلم از لحاظ روایت، توانسته است تا دو سوم ابتدایی خود موقعیتهای جذاب و چالشی را ایجاد کند.
با اعلام آکادمی داوری همراه با فیلمهای «من هنوز اینجا هستم» (I’m Still Here) از برزیل، «دختری با سوزن» (The Girl With The Needle) از دانمارک، «امیلیا پرز» (Emilia Pérez) از فرانسه و «جریان» (Flow) از لتونی برای دریافت اسکار ۲۰۲۵ در شاخه بهترین فیلم بینالمللی نامزده دریافت جایزه شده است. ذخیره نام، ایمیل و وبسایت من در مرورگر برای زمانی که دوباره دیدگاهی مینویسم. فیلمهای بوفالو و بیداری برای سه روز و مهمان داریم و ۴۰ سالگی از فعالیتهای سینمایی او به شمار میآید اما تنها فیلم معروف او سینمایی نصف مال من نصف مال تو در سال ۱۳۸۵ است.
بازیگرانی که سابقه فعالیت سینمایی آنها فقط چند فیلم نه چندان مطرح بوده و حتی برخی از این بازیگران سابقه بازیگری ندارند با عملکرد ضعیف در نقشهایی که بر عهده آنها گذاشته شده مشخص است که این فیلم تا چه اندازه ضعیف میباشد. ستاره عبدالمالکی»، «زهرا رستمی»، «امینه مزروعی» و «نیوشا آخشی» از جمله بازیگران فیلم به شمار می روند. استفاده از مطالب، تصویرسازی ها، عکس ها، فیلم ها و پادکست ها با ذکر منبع و لینک مستقیم به وب سایت پلاك 52 بلامانع است.
اما در نهایت فیلم با پایانبندی که بهویژه مشابه با پایانبندی «برادران لیلا» است، به یک نتیجهگیری ضعیف و بدون تاثیر میرسد. این منتقدان به این موضوع اشاره کردهاند که اگر فیلم با یک پایان متفاوت و بهمراتب عمیقتر تمام میشد، شاید میتوانست به یک اثر سینمایی برجسته تبدیل شود. در بخش دیگری از نقد فیلم دانه انجیر معابد، برخی از منتقدان به ساختار فیلم اشاره کردهاند. آنها فیلم را در حد یک اثر سینمایی با اجرا و متن ضعیف توصیف کردهاند که بهجای پرداختن به جزئیات و ریزهکاریهای دراماتیک، بیشتر بر جنبههای بیرونی و بحثهای سیاسی تمرکز کرده است. بهطور خاص، منتقدان به استفاده از سکانسهای بیارتباط و تکراری اشاره کردهاند که در آنها، هیچگونه حرکت روایی موثر یا کاراکترسازی عمیق وجود ندارد. این ضعفهای ساختاری باعث شده تا طبق نقد فیلم دانه انجیر معابد در نهایت نتواند به یک اثر سینمایی قابل توجه تبدیل شود.
فیلم «دانه انجیر معابد» اثری از محمد رسولاف، با محوریت اعتراضات سال ۱۴۰۱ ایران، داستان یک بازپرس دادگاه انقلاب را روایت میکند که پس از گم شدن اسلحهاش، دچار بیاعتمادی و فروپاشی روابط خانوادگی میشود. این فیلم با ترکیب تصاویر واقعی و داستان تخیلی، تأثیر سرکوب سیاسی بر زندگی شخصی را بررسی میکند. با وجود برخی صحنهها که محدودیتهای رایج سینمای ایران را نادیده میگیرند، فیلم از نظر روایت و اجرا با نقدهایی مواجه شده است.
{فیلم دانه انجیر معابد در مورد چیست؟ و چه حواشی داشت؟ (تیزر) 2024
|}منتقدان بر این باورند که فیلم بهشدت به اعتراضات سال ۱۴۰۱ پرداخته و برای بسیاری از مخاطبان، این انتخاب یک استراتژی سینمایی است تا جنبههای سیاسی خود را از طریق این اعتراضات به نمایش بگذارد. دانه انجیر معابد به کارگردانی محمد رسول’اف، نمونهای برجسته از سینمای معاصر ایران است که با رویکردی انتقادی و ساختاری متفکرانه، چالش های بنیادین اجتماعی و اخلاقی را بررسی میکند. این اثر در فضایی تیره و غنی از جزئیات تصویری روایت میشود و با تمرکز بر پیچیدگی های انسانی و تاثیر ساختارهای اجتماعی بر زندگی فردی، مخاطبان خود را به تأملی عمیق فرا میخواند. فیلم درام “دانه انجیر معابد” ساخته محمد رسول اف، داستان یک قاضی ایرانی را روایت میکند که در جریان اعتراضات اجتماعی کشور، با چالشهای بزرگی مواجه میشود.وی پس از گم شدن اسلحهاش، به همه اطرافیانش از جمله خانوادهاش مشکوک میشود. داستان فیلم دانه انجیر معابد در مورد یک بازپرس دادگاه انقلاب تهران بوده که هنگام اعتراضات زن زندگی آزادی اسلحه خود را گم میکند و یا اسلحهاش را به سرقت میبرند.
ای کاش رسول اف در مقام فیلمنامه نویس توضیح می داد که چه اتفاقی می افتد و چه کنشی فردی یا جمعی در ایمان رخ می دهد که حاضر می شود دختران و همسر خود را دست بازجو بسپرد، آنها را زندانی کند و خلاصه هر وحشی گری و پرخاشگری را برای تصاحب اسلحه گم شده انجام دهد. اینجاست که پای انگیزه های مضمونی و غیرسینمایی به فیلمنامه و نوع کنش مندی شخصیت های دانه انجیر معابد باز می شود و شخصیت پردازی آن را با ابهام و اشکال مواجه می سازد. فیلم «دانه انجیر معابد» به کارگردانی محمد رسولاف نامزد بهترین فیلم خارجی اسکار ۲۰۲۵ شد. در همین راستا، مجله سینمایی «ورایتی» بهعنوان یکی از معتبرترین منابع نقد و بررسی سینما، در واکنش به نقد فیلم دانه انجیر معابد بهطور خاص آن را مورد بررسی قرار داده است.
فیلم مفت بر در سینماهای شیراز